torstai 13. elokuuta 2015

Katosten laudoitus

Räystäslaudoitusprojektin jälkeen emme suinkaan päästäneet Jannea vielä kotiin lähtemään, vaan olimme sopineet katosten laudoituksesta myös. Katosten alapinnassa ei ollut päällilaudoitusta, vaan nämä näyttivät hyvin "keskeneräisiltä". Takaterassilla sekä erityisesti sisääntulon yhteydessä nämä ovat häirinneet meidän omaa silmää. Räystäslaudoitukseen verrattuna asennettavia lautoja oli huomattavasti enemmän, mutta nyt työskentelyä ei tarvinnut suorittaa yläilmoissa henkilönostimesta käsin. Siirrettävä alumiininen teline työskentelytasolla kelpasi tähän urakkaan. Kohteena olivat etukatos, sivukatos, takaterassin katos sekä autokatos. Laudoituksessa käytettiin samaa 95x200mm lautaa kuin räystäslaudoituksessa.

Takakatoksen laudoitus alumiinitelineiltä käsin

Janne antoi Pasloden laulaa

Erityisesti takakatoksen laudoituksessa meni aikaa, koska kyseessä on kuitenkin iso pinta- ala, joka on leveyssuunnassaan toistakymmentä metriä ja pituussuunnassa lähes kuusi metriä. Tähän pinta- alaan meni lauta, jos toinenkin. Noudatimme samaa 8mm rakoa, kuten räystäslaudoituksessa.

Jannea liikuteltiin vaunussa

Valmista pintaa

Porealtaamme oli luonnollisesti takaterassilla ja tästä kohdasta olimme ennakoineet asentamisen olevan hyvin hankalaa. Janne ideoi kyseiseen kohtaan telineen kuormalavoista sekä tukevista lankuista.

Tee se itse tellingit porealtaan kohdalla

Takakatos vei reilun työpäivän

Tarkkaa puuhaa

Lopputulos oli laadukasta

Takakatoksen jälkeen siirryimme talon sivuosaan, jossa oli pieni katos kodinhoitohuoneen kohdalla. Tähän asennettiin sama laudoitus myös.

Sivukatoksen laudoitus

Maalarinvalkoinen räystäslauta 95x200mm 8mm raolla

Autokatos on myös ollut vuodenpäivän Gyproc- pinnalla ja myös autokatoksen kattoon oli tarkoitus asentaa vastaava laudoitus. Harkitsimme ensin Jannen kanssa, että laitammeko laudoituksen suoraan kiinni Gyproc pintaan, jonka alla on koolaus vai teemmekö tähän uuden koolauksen alla. Päätimme tehdä uuden koolingin, jotta saamme hieman tasoitettua Gyproc pinnan korkeuseroja.

Autokatos koolattiin raakalaudalla K600 jaolla

Jampi piteli telineitä paikoillaan

Koolauksen päälle asennettiin laudoitus

Puutavaramenekki jännitti hieman, mutta kohtuullisen tarkasti olin laskenut puutavaran menekin. Autokatokseen jouduin hakemaan yhdeksän lautaa lisää, mutta kokonaismäärässä 350 kappaletta heitto oli kuitenkin hyvin pieni. Nämä päätettiin maalata asennuksen jälkeen.

Autokatos valmiina

Janne teki loistavaa jälkeä nopeaan tahtiin

Talon ulkopuoli on näiltä osin täysin valmis. Seuraavaksi vuorossa on ulkona sijaitsevien betoniportaiden sekä etukuistin laatoitus. Sen jälkeen pihaa täytetään vielä täyttömaalla, jonka päälle tulee multakerros sekä nurmikkoa. Etupiha pyritään täyttämään lähelle oikeaa korkoa, jonka päälle ensi kesänä asennetaan asvaltointi. Sisäpuolella on luvassa teknisen tilan katon panelointi, joka on vielä tekemättä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...