tiistai 20. toukokuuta 2014

VERISURE Home Plus hälytysjärjestelmä asennettu


Rakennusaikana mietimme eri vaihtoehtoja joilla turvaisimme kotimme. Se ettemme suojaisi kotiamme ei ollut edes vaihtoehtona. Olen hyvin ihmeissäni siitä, ettei hälytysjärjestelmiä asenneta uusiin kohteisiin automaattisesti, vaan asia jätetään rakentajien vastuulle. Usein varsinkin rakentamisen loppuvaiheessa, kun budjetti on yleensä paisunut suunniteltua isommaksi, aletaan karsia kuluista. Tähän varmasti moni rakentaja pystyy samaistumaan. Hälytysjärjestelmää mietitään projektin ajan, mutta se voi pahimmassa tapauksessa jäädä jopa hankkimatta vallan.

Se mielikuva, että joku vieras henkilö penkoisi ja varastaisi tavaroitani talostamme ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaisi ilkivaltaa, tuo lisäintoa järjestelmän hankkimiseen. Lisäksi vakuutusyhtiöt katsovat laitteet yleensä joko vakuutusmaksuja alentaviksi tai omavastuun poistavaksi hankinnaksi. Järjestelmä on mielestäni pieni kustannus siihen suurempaan vahinkoon verrattaessa. Yleensä järjestelmä otetaan vasta kun jotain on jo kerinnyt tapahtumaan, tämä on harmillista.

Hälytysjärjestelmän valinta

Vertasimme eri hälytysjärjestelmiä. Toimittajissa ja hankintatavoissa löytyi monia eri vaihtoehtoja. Laitteiston voi vuokrata tai ostaa omaksi. Eri toimijat tarjoavat erilaisia kokonaisuuksia. Tämän vuoksi kannattaa käyttää vertailuun paljon aikaa ja miettiä mikä sopisi omaan käyttöön ja kohteeseen. Omalta kohdaltamme tärkeimmät kriteerit olivat tulevalle järjestelmälle mm. se että järjestelmän kautta saisimme talollemme apua kun emme ole itse paikan päällä ja että kyseinen järjestelmä toimii langattomasti. Vaihtoehdoista siis tippui heti pois pelkät kamerat joista kuva tulisi omaan käyttöömme sekä ne jotka olisi pitänyt asentaa taloon jo rakennusvaiheessa. Blogiyhteistyö Verisure hälytysjärjestelmiä toimittavan yrityksen kanssa mahdollisti taloomme heidän kattavan palo- ja murtohälytysjärjestelmän jossa on 24/7 hälytyskeskusvalvonta. Haluan vielä painottaa, että vaikka kirjoitus on tehty yhteistyössä Verisuren kanssa, tämä ei missään nimessä tarkoita myyntipuhetta meidän puoleltamme. Ainoastaan tuotefaktaa ja aitoja käyttökokemuksia. Kuten blogissamme on totuttu, kenenkään puolesta emme liputa ilman aihetta.

 Yhteistyö aloitettiin kartoittamalla ammattilaisen kanssa talomme hälytystarpeet ja eri mahdollisuudet. Kohteessamme huomioitiin talon koko, uloskäynnit, ja jopa kotieläimet. Tulin heti vakuuttuneeksi siitä ettei mitään jäänyt huomioimatta ja tarjottu kokonaisuus oli kattava omiin tarpeisiimme.  Kartoitusvaiheessa saimme tarkan tiedon siitä, mitä mikin Verisuren tarjoama hälytyspaketti sisältää ja mitä he suosittelivat omalle kohdallemme. Lisäksi he avoimesti kertoivat että tarvitsimme yhden lisä ovihälyttimen, joka toisi lisähintaa paketille.

Kävimme puhelimitse Verisure hälytysjärjestelmä ammattilaisen kanssa läpi tarvittavat suojaukset. Taloomme asennetaan ovihälyttimet, liiketunnistimet sekä peruspaketin ulkopuolelta palohälytysjärjestelmä. Miten palohälytysjärjestelmä sitten eroaa jokaiseen uudiskohteeseen pakollisesti asennettavasta järjestelmästä? Verisure –järjestelmä sisältää  puhuvat palovaroittimet jotka ovat kytkettyinä toisiinsa. Lisäksi järjestelmän hälytyssireeni toimii lisäpalovaroittimena, joka reagoi nopeaan lämpötilan nousuun. Järjestelmän palovaroittimet ja sireeni voidaan yhdistää järjestelmän kameraan, jolloin kamera ottaa sarjan kuvia palohälytyksen sattuessa. Järjestelmä lähettää kuvat Verisuren hälytyskeskukseen, josta tieto voidaan tarpeen vaatiessa välittää suoraan hätäkeskukseen, jos kuvissa näkyy savua tai palon alku. Näin saadaan tarvittaessa apua paljon nopeammin paikan päälle.  Se, että omat palovaroittimet hälyttäisivät kotona itsestään, ei auta jos paikanpäällä ei ole ketään apua hälyttämässä. Tulipalon sattuessa jokainen sekunti on tärkeä, jotta apu saadaan ajoissa paikan päälle.

Meidän valintamme: Verisure palo- ja murtohälytysjärjestelmä SOS-hätäkutsulla


Miksi valitsimme Verisure palo- ja murtohälytysjärjestelmän?

Valintaamme vaikuttivat ehdottomasti edullinen kuukausimaksu (alk. 24,90e/kk), ilmaiset vartijakäynnit, sekä mahdollisuus ottaa peruspaketin lisäksi muita kodin turvajärjestelmiä kuten juuri meille tuleva palohälytysjärjestelmä tai tulevaisuudessa kosteusarvojenhälytin. Lisäksi valintaan vaikutti suuresti se, että järjestelmä toimii kahdella yhteydellä (GSM ja laajakaista) joka turvaa järjestelmän jatkuvan toimivuuden.  Varsinkin kivitaloissa GSM yhteydet välillä saattavat olla heikkoja, tämän vuoksi laajakaistayhteys on myös tärkeässä roolissa.

Tärkeitä ominaisuuksia Verisuren järjestemässä olivat myös kuvavarmenteet ja mahdollisuus osasuojaukseen. Osasuojauksella tarkoitan sitä, että voin laittaa esimerkiksi vain ovihälyttimet päälle yöksi. Hälytin laukeaa jos joku tulee yöllä ovista sisään. Yksin lasten kanssa ollessa tämä tuo turvallisuudentunnetta. Lisäksi kun olemme kaikki kotoa pois ja hälytys laukeaa ottavat kamerat kuvasarjoja talollamme joista selviää hälytyksen syy. Lisäksi kuten edellä jo mainitsin järjestelmän kautta saa hälytyksen etenemään poliisille ja palolaitokselle nopeasti sekä järjestelmä on langaton.

Järjestelmän asennus

Talomme Verisure turvajärjestelmä sisältää murto- ja palohälytykset. Sopimuksen teon jälkeen Verisuren ammattiasentaja tuli asentamaan laitteet kotiimme. Hän esitteli asennettavat laitteet ja niiden toiminnot. Asennus oli meidän osaltamme helppoa, sillä asentaja teki kaiken työn puolestamme. Sovimme laitteiden paikat talossamme ja asentaja asensi ne. Jälki oli siistiä ja olemme hyvin tyytyväisiä laitteiden huomiota herättämättömään ulkonäköön sekä siihen että asentaja sai laitteet sellaisille paikoille, joista ne eivät ota laisinkaan silmään mutta ovat kriittisesti aitiopaikalla tositilanteissa. Tämä on varsin tärkeää meille sisustusihmisille.

Järjestelmän käyttöönotto

Asennuksen jälkeen kävimme asentajan kanssa läpi sopimusasiat, kuukausiveloitukset sekä tärkeimmän eli järjestelmän hallintalaitteiden käytön. Järjestelmän käyttöönotto sujui ongelmitta ja jo samana iltana osasuojaus saatiin käyttöön ja seuraavana työpäivänä talomme oli suojattuna täyssuojauksella.  Järjestelmän käyttöä helpottaa suuresti StarKey jota vilauttamalla hallintajärjestelmän saa kytkettyä päälle/pois. Ei tarvitse näppäillä tunnuslukuja, sen kuin vilauttaa StarKeytä ja sinut on tunnistettu! Täytyy myös mainita että StarKeyn värin saa itse valita. Otin itselleni valkoisen ja miehelleni mustan. Tulevaisuudessa kun lapsetkin opetetaan järjestelmää käyttämään, he saavat omat StarKeynsä. Hauska ominaisus on myös se että järjestelmän käyttöä pystyy seuraamaan eli järjestelmän omilta sivuilta näkee koska kotiin ollaan saavuttu. Tämä soveltuu hyvin meille vanhemmille kun lasten kotiintuloja tarvitsee hieman seurata.
 
Hallintajärjestelmässä vilautetaan StarKeytä ja sinut on tunnistettu
Talossamme on liiketunnistimet jotka ottavat kamerakuvat hälytyksen lauettua päälle




Puhuvissa palohälyttimissä on lämpötila anturit


Järjestelmän laitteet ovat katseenkestäviä (kuvassa sireeni keittiössä)


SmartPlug

Kokonaispakettiin sisältyi myös SmartPlug -pistorasia, jonka pystyy älypuhelimen tai Verisuren Omien Sivujen kautta kytkemään päälle tai pois.  Voit siis valon tai kodinkoneen kytkeä päälle tai pois puhelimen kautta. Varsin kätevä toiminto reissussa ollessakin. Esittelen laitteen omassa postauksessa myöhemmin.

SmartPlug pistorasia


Verisuren hälytyspaketteihin pääset tutustumaan tästä.

Lue myös:

Verisure Home Plus hälytysjärjestelmän käyttökokemuksia 24.6.2014

4 kommenttia:

  1. Tämä teksti tuli kuin tilauksesta, nimittäin meillekin on tulossa Verisuren kaveri esittelemään järjestelmää tällä viikolla. Hälytysjärjestelmä meillä jo onkin, mutta ihan mielenkiinnosta kuulemme myös heidän järjestelmistään lisää..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt ollut käytössä viikon tuo järjestelmä ja olen ollut tyytyväinen! Todella helppokäyttöinen!

      Poista
  2. Toivottavasti ette ota asiaa pahasti mutta Verisuresta täytyy mainita pari seikkaa jotka teidän ja blogin lukijoiden olisi hyvä tietää. Kiinnittäisin huomiota siihen, että järjestelmä on tason 1 hälytysjärjestelmä joka tosin yleensä kotitalouksissa sinällään onkin melko yleinen.

    Ilmeisesti teillä on myös GSM-robotin lisäksi toinen varalta? Sillä jollei ole niin kyse on merkittävästä turvallisuuspuutteesta. En halua syytä tähän julkisesti laittaa monestakin syystä.

    Verisure toki on helppo ja brändätty turvallisuusratkaisu koteihin en sitä kiellä. Kiinnitän kuitenkin toisenkin seikan tietoonne sekä blogin lukijoille. Verisure (ehkä olette jo huomannut) nostaa tasaisesti palveluhintoja ja vaikka palvelussa olisi 3kk irtisanomisaika (tätä mainostetaan Verisuren puolelta kovasti versus pitkät määräaikaisuudet) niin se on laiha lohtu.

    Nimittäin vaikka olette maksaneet sen aloitusmaksun useita satoja euroja niin mikäli lopetatte palvelun niin Verisure hakee osan laitteista takaisin. Laitteet eivät kaikki ole asiakkaan omaisuutta. Tätä perustellaan sillä, että Verisure huoltaa ja pitää laitteista huolta. Tämä on hieman harhaanjohtava selitys sillä kyllähän niitä laitteita voidaan huoltaa sekä antaa takuuta vaikka laitteet olisi kokonaan asiakkaan omistuksessa.

    Eli toisinsanoen asiakas maksaa leasing-laitteista käytännössä niiden arvon saamatta koskaan kaikkia laitteita itselleen omaksi. Näin laitteita ei voi hyödyntää jos haluaisi vaihtaa sopimusta toiseen.

    Näitä asioita ette varmaan ole tulleet ajatelleeksi eikä Verisure niitä tuskin ole myöskään kertonut ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä Anonyymi, Verisure järjestelmä on nimenomaan tason 2 hälytysjärjestelmä, ei tason 1 kuten virheellisesti kirjoitit. Järjestelmä käyttää kahta eri tiedonsiirtotapaa. Joten varajärjestelmä on tuon ensisijaisen laajakaistayhteyden lisäksi.
      Toinen asia johon olit kiinnittänyt huomiota oli se, että Verisure nostaa kk-maksuja ja noutaa irtisanomisen jälkeen laitteita pois ja salailee tätä sopimushetkellä. Meidän aikana kk-maksu ei ole noussut, mielestäni se on hyvin edullinen tälläkin hetkellä joten vaikka korutuksia tulisi, pitäisin sitä silti edullisena vaihtoehtona jatkuvaan vartiointivalmiuteen. Haluan myös huomauttaa, että Verisure ei peri lisämaksuja vartiankäynnistä paikan päällä, toisin kuin joillakin muilla toimijoilla. Mitä tulee laitteiden pois vientiin niin se on ollut tiedossa jo allekirjoitushetkellä, sitä tietoa ei pimitetty vaan kerrottiin hyvin avoimesti. Laitteista jää hyvin pieni porausjälki joten mitään isoja reikiä ei laitteista jää, ja mikä parasta, Verisure antaa asiakkaalle myös mahdollisuuden pitää laitteet jos asiakas kokee että voi mahdollisesti myöhemmin jatkaa sopimusasiakkaana. Tällöin laitteet vain mykistetään ja laitteista otetaan SIM kortti pois, ei pureta. Toivoisin että asioista otetaan selvää ennen kuin halutaan mustamaalata yritystä muille.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...